Ogólne Warunki Współpracy

§ 1

Postanowienia Ogólne

1. Niniejsze Ogólne Warunki Współpracy („OWW”) określają ramowe warunki współpracy pomiędzy RESPOL Export-Import Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (03-893), przy ul. Bukowieckiej 73, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego w Warszawie pod numerem KRS 0000177739 z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Sprzedawca”), a nabywcą towarów (zwanym dalej „Klientem”) oraz stanowią integralną część każdej umowy sprzedaży. OWW ma zastosowanie w czasie obowiązywania tych umów jaki i po ich ustaniu.
2. Wyłączone jest stosowanie ogólnych warunków umów lub wzorców umów Klienta, chyba że Sprzedawca wyrazi uprzednio zgodę, w formie pisemnej pod rygorem nieważności, na ich stosowanie. Nie stanowi akceptacji ogólnych warunków umów lub wzorców umów Klienta brak sprzeciwu Sprzedawcy wobec postanowień tych warunków lub wzorców, przyjęcie do realizacji lub realizacja zamówienia przez Sprzedawcę. Wyłączone jest stosowanie art. 385⁴ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U.2020.1740 t. j. z dnia 2020.10.08; dalej: k.c.).
3. Złożenie przez Klienta zamówienia oznacza akceptację warunków określonych w OWW i zobowiązanie się do ich przestrzegania.
4. Strony mogą w umowie zmienić, wyłączyć lub ograniczyć poszczególne postanowienia OWW.
5. W razie nieważności, bezskuteczności lub bezprzedmiotowości niektórych postanowień OWW, pozostałe postanowienia OWW pozostają w mocy.
6. Niniejsze warunki nie znajdują zastosowania do sprzedaży:

  • na rzecz konsumentów – w rozumieniu art. 22′ k.c.,
  • na rzecz osoby fizycznej, o której mowa w art. 7aa ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U.2020.287 t. j. z dnia 2020.02.21; dalej: u.p.k.) oraz w art. 3855 k.c. – w zakresie, w jakim wyłączają lub ograniczają uprawnienia tych osób przyznane im przepisami prawa, w tym w art. 3851 -3853 k.c. oraz w rozdziale 4, 5a i 5b u.p.k.

7. Wszelka prezentacja, opis, czy charakterystyka towaru na stronie internetowej Sprzedawcy, w pismach Sprzedawcy, w katalogach i innych materiałach reklamowych Sprzedawcy ma charakter informacyjny i stanowi zaproszenie do zawarcia umowy, nie stanowi zaś oferty w rozumieniu art. 66 k.c. Umowa zostaje zawarta z chwilą potwierdzenia przyjęcia do realizacji zamówienia Klienta złożonego w odpowiedzi na zaproszenie do zawarcia umowy. Umieszczenie towaru na stronie internetowej, w katalogu, cenniku lub innych materiałach reklamowych Sprzedawcy nie gwarantuje jego dostępności.
8. Sprzedawca zastrzega sobie prawo do dokonywania w dowolnym czasie zmian parametrów technicznych lub charakterystyki towarów, których prezentacje, opisy i specyfikacje zamieszczone zostały na stronie internetowej, w katalogach lub materiałach reklamowych Sprzedawcy.
9. Przepisy art. 661 § 1 – 3 oraz art. 682 kodeksu cywilnego nie będą miały zastosowania w stosunkach pomiędzy Sprzedawcą a Klientem (tj. przepis o ofertach elektronicznych oraz przepis statuujący pomiędzy przedsiębiorcami pozostającymi w stałych stosunkach gospodarczych zasadę dorozumianego przyjęcia oferty w przypadku braku udzielenia niezwłocznej odpowiedzi).

§ 2

Sposób składania i realizacja Zamówienia

1. Klient będzie składał pisemne zamówienie zakupu obejmujące szczegółowe określenie przedmiotu zamówienia („Towar”) oraz deklarację Klienta o akceptacji oferty Sprzedawcy, chyba że Sprzedawca odmówi realizacji zamówienia.
2. Zamówienie Klienta może być złożone za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość jak również bezpośrednio w siedzibie Sprzedawcy.
3. Brak części zamówionych Towarów na dzień odbioru nie będzie zwalniał Klienta z obowiązku dokonania odbioru pozostałych „Towarów” określonych w zamówieniu w terminie odbioru.
4. Wycofanie złożonego zamówienia przez Klienta jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą Sprzedawcy.
5. Zamówienia na Towary, które:

  • nie znajdują się w stałej/bieżącej ofercie Sprzedawcy lub,
  • muszą być sprowadzone na indywidualne zamówienie Klienta lub,
  • których zamówiona ilość przekracza stan dostępny produktu na stanie magazynowym Sprzedawcy,

mogą zostać przyjęte po uiszczeniu przedpłaty przez Zamawiającego, której wysokość jest ustalana każdorazowo indywidualnie.

§ 3

Warunki płatności

1. Klient zapłaci Sprzedawcy należności z tytułu wykonania danego zamówienia w terminie wskazanym na fakturze VAT, a jeżeli termin ten nie wynika z faktury VAT, zapłata należy się w dniu wydania towaru lub dniu, w którym towar miał być wydany, lecz nie został odebrany przez Klienta.
2. Zapłata będzie następowała przelewem na rachunek bankowy Sprzedawcy wskazany na fakturze.
3. W przypadku opóźnienia w zapłacie faktury VAT przez Klienta, będzie on zobowiązany do naprawienia Sprzedawcy szkody wynikającej z opóźnienia w zapłacie. Sprzedawca będzie uprawniony do naliczenia:

  • odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych od dnia wymagalności do dnia zapłaty,
  • rekompensaty za koszt odzyskiwania należności stanowiącej równowartość kwoty 40 euro, 70 euro lub 100 euro w zależności od wartości dochodzonego świadczenia pieniężnego,
  • zwrotu poniesionych kosztów odzyskiwania należności w przypadku skierowania przeterminowanej należności do podmiotu dochodzącego zapłaty w imieniu i na rzecz Sprzedawcy.

4. W przypadku, gdy ceny katalogowe podane są w walucie obcej, wówczas będą one przeliczane na PLN w dniu wystawienia faktury VAT wg kursu sprzedaży NBP z dnia poprzedzającego wystawienie faktury VAT.
5. Ceny powiększone zostaną o podatek VAT od towarów i usług, według obowiązującej stawki.
6. W przypadku zalegania przez Klienta z płatnością, Sprzedawca ma prawo do zaliczenia wpłat Klienta najpierw na najstarsze zobowiązania (najdłużej wymagalne), niezależnie od wskazania Klienta. W ramach danego zobowiązania wpłaty Klienta w pierwszej kolejności zostaną zaliczone na związane z tym długiem należności uboczne (w szczególności odsetki oraz koszty dochodzenia należności), a w dalszej kolejności na świadczenie główne.
7. Sprzedawca uprawniony jest do wystawienia zbiorczej faktury VAT obejmującej większą liczbę transakcji dokonywanych w ciągu miesiąca.

§ 4

Warunki dostawy i odbiór towarów

1. Zamówione Towary Sprzedawca dostarcza pod wskazany adres w zamówieniu, zgodnie z obowiązującym cennikiem dostaw.
2. W przypadku, gdy na miejscu dostawy okaże się, iż nie ma osoby wskazanej w zamówieniu jako upoważnionej do odbioru albo nie dysponuje ona dokumentem pozwalającym stwierdzić jej tożsamość, Sprzedawca ma prawo do odmowy wydania towaru i wówczas Klienta obciążają dodatkowo koszty logistyczne.
3. W przypadku Towarów dostarczanych do miejsca dostawy wskazanego przez Klienta przez podmiot zewnętrzny (np. firmę kurierską) lub bezpośrednio przez Sprzedawcę, Klient zobowiązany jest zapewnić rozładunek Towaru.
4. W przypadku Towarów odbieranych w punkcie sprzedaży Sprzedawcy osobiście przez Klienta lub osoby przez niego upoważnione, Sprzedawca nie jest zobowiązany do załadunku Towaru, chyba że co innego wynika z odrębnych ustaleń z Klientem, wynikających z treści potwierdzenia przyjęcia zamówienia do realizacji.
5. W przypadku Towarów dostarczanych do Klienta przez podmiot zewnętrzny, za moment wydania Towarów strony ustalają chwilę, gdy w celu dostarczenia Towarów na miejsce przeznaczenia Sprzedawca powierzył je podmiotowi zewnętrznemu.
6. Na miejscu dostawy przedstawiciel Klienta składa czytelny podpis na dokumencie WZ i potwierdza jego otrzymanie oraz potwierdza odbiór towaru.
7. W każdym przypadku dostawy Towaru w umówione miejsce, Klient zobowiązany jest do niezwłocznego sprawdzenia towaru pod względem ilościowym, braku uszkodzeń mechanicznych i innych uszkodzeń oraz do sprawdzenia stanu opakowań fabrycznych. W przypadku stwierdzenia niezgodności lub uszkodzeń w dostawie Klient bezzwłocznie powiadomi Sprzedawcę.
8. Opakowania płatne użyte przy dostawie i nie zwrócone w ustalonym terminie Sprzedawcy będą odrębnie naliczone Klientowi w obowiązujących cenach katalogowych.
9. W razie nieodebrania Towaru przez Klienta, nadal pozostaje on zobowiązany do zapłaty za Towar wraz z kosztami transportu zgodnie z obowiązującym cennikiem i OWW tak, jakby do dostawy/odbioru doszło, oraz zobowiązany jest do:

  • odbioru na swój koszt towaru,
  • zapłaty wynagrodzenia za przechowanie w wysokości stanowiącej równowartość 0,1% wartości zamówienia netto + VAT za każdy dzień przechowania począwszy od ósmego dnia kalendarzowego.

10. Sprzedawca dokłada starań, by zrealizować zamówienie w terminie wskazanym w potwierdzeniu przyjęcia zamówienia do realizacji. Sprzedawca zastrzega jednak, że termin ten ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie w przypadku zmiany stanów magazynowych w trakcie realizacji zamówienia, opóźnień w dostawie towaru przez dostawców Sprzedawcy lub firmy przewozowe, a także innych okoliczności niezależnych od Sprzedawcy.
11. Jeśli realizacja zamówienia jest uzależniona od określonego działania Klienta, termin realizacji zamówienia ulega odpowiedniemu przedłużeniu o okres opóźnienia Klienta w wykonaniu swojego obowiązku.
12. W przypadku, gdy miejsce dostawy towaru znajduje się poza terytorium RP, dostawa ta odbywa się według następującej reguły INCOTERMS 2020: EX WORKS, Warszawa, Polska, chyba że Strony dokonają innych ustaleń w bilateralnej pisemnej umowie handlowej bądź w zaproszeniu od Sprzedawcy do zawarcia umowy albo przyjętym do realizacji zamówieniu.

§ 5

Zwrot towaru

1. Zwrot Towaru może nastąpić tylko za zgodą Sprzedawcy, w stanie niepogorszonym i w oryginalnych opakowaniach.
2. Klient zobowiązany jest do zapłaty kosztów manipulacyjnych naliczonych z tytułu zwrotu Towarów.
3. Wystawiane faktury korygujące są zgodne z ustaleniami nabywcy towaru lub usługobiorcy i spełniają warunki uzgodnienia.

§ 6

Gwarancja; Odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi

1. Towar jest objęty gwarancją producenta lub importera towaru (zwanego dalej „Gwarantem”), o ile została ona udzielona przez Gwaranta, na warunkach określonych w dokumencie gwarancyjnym.
2. Odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady fizyczne i prawne Towaru jest realizowana z uwzględnieniem procedury reklamacyjnej określonej w § 7 poniżej.
3. Sprzedawca nie zajmuje się montażem sprzedawanych towarów i doradztwem technicznym w sprawie ich wykorzystania, stąd nie ponosi odpowiedzialności za prawidłowość wyboru Towaru przez Klienta, a także sposób jego wykorzystania.
4. Z chwilą wydania Towaru, na Klienta przechodzą wszystkie korzyści i ciężary z rzeczą związane, a także ryzyko przypadkowej utraty bądź uszkodzenia rzeczy.
5. Odpowiedzialność Sprzedawcy z jakichkolwiek tytułów jest ograniczona do wartości netto sprzedanego Towaru. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody pośrednie i następcze, w tym za utracone korzyści.

§ 7

Procedura reklamacji

1. Reklamacja nie powoduje odroczenia terminu płatności i może być złożona Sprzedawcy wyłącznie w formie i w terminach określonych w niniejszym paragrafie.
2. Sprzedawca może uwzględnić reklamację Klienta dokonaną jedynie zgodnie z procedurą i na zasadach opisanych w niniejszym paragrafie.
3. Reklamacje należy zgłaszać w formie pisemnej lub na adres e-mail reklamacje@respol.pl. Zgłoszenie reklamacji nie uprawnia Klienta do wstrzymania zapłaty za Towar w całości lub w części.
4. Sprzedawca rozpatrzy reklamację pod warunkiem, że reklamacja spełnia łącznie następujące wymagania:

  • zostanie sporządzona na piśmie i podpisana przez Klienta lub osoby przez niego upoważnione, pod rygorem nieważności,
  • zostanie sporządzona z udziałem osoby umocowanej ze strony Sprzedawcy lub z udziałem przewoźnika w chwili odbioru lub w dniu, w którym towar miał być odebrany,
  • zostanie doręczona Sprzedawcy w terminie 7 dni od dnia odbioru lub od dnia dostawy Towaru,
  • będzie dokładnie wskazywała reklamowany Towar oraz jego ilość,
  • będzie obejmowała opis wady,
  • będzie do niej dołączony dokument zakupu.

5. W przypadku potwierdzenia przez Sprzedawcę informacji zawartych w reklamacji, Sprzedawca może uwzględnić reklamację dokonując uzupełnienia lub wymiany Towaru, a gdy to będzie niemożliwe, obniżając cenę za towar brakujący lub wadliwy.
6. Sprzedawca może zażądać zwrotu dostarczonego/odebranego Towaru.
7. O sposobie rozpatrzenia reklamacji Sprzedawca powiadomi Klienta w terminie nie dłuższym niż 14 dni od odbioru towaru, bądź od dnia przeprowadzenia jego oględzin, a w przypadku reklamacji ilościowej – w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu reklamacyjnego.
8. Reklamacja nie obejmuje Towarów, które:

  • zostały uszkodzone z winy nabywcy lub osób trzecich (złe składowanie, uszkodzenia mechaniczne),
  • zostały uszkodzone na skutek nieprawidłowej eksploatacji,
  • zostały uszkodzone w wyniku niestosowania się do instrukcji obsługi i montażu,
  • zostały uszkodzone na skutek działania siły wyższej,
  • nie są kompletne,
  • były wcześniej naprawiane lub noszą ślady napraw dokonywanych przez osoby trzecie.

§ 8

Klauzula poufności

1. Strony zobowiązują się zachować w ścisłej tajemnicy wszelkie informacje poufne oznaczające wszystkie informacje, materiały, dokumenty dostarczone na piśmie, ustnie lub w innej formie zarówno przed, jak i po podpisaniu Umowy przez którąkolwiek ze Stron, w zakresie objętym Umową oraz OWW.
2. Informacje poufne obejmują wszelkie dane stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
3. Przedmiotem informacji poufnych nie są dane, które:

  • zostały ujawnione przez Strony osobom trzecim na mocy obowiązującego prawa,
  • są publicznie dostępne.

4. Strony zobowiązują się wykorzystywać informacje poufne wyłącznie w celach związanych z realizacją Umowy.
5. Strony podejmą niezbędne kroki, aby żadne osoby nieuprawnione nie uzyskały dostępu do informacji poufnych bez pisemnej zgody drugiej Strony.
6. Strony zobowiązują się nie kopiować, nie powielać ani nie rozpowszechniać informacji poufnych w jakiejkolwiek formie bez uzyskania uprzedniej zgody drugiej Strony.

§ 9

Siła wyższa

1. Niezależnie od innych postanowień zawartych w umowach, których stroną jest Sprzedawca, oraz załączników do nich, Sprzedawca nie odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie swoich obowiązków w skutek zaistnienia siły wyższej, rozumianej jako zdarzenie nagłe, zewnętrzne, nieprzewidywalne i niezależne od woli Stron.
2. Do przypadków siły wyższej zalicza się w szczególności: powodzie, trzęsienia ziemi, strajki, wojny, stany nadzwyczajne, ataki terrorystyczne, epidemie, pandemie, stany zagrożenia epidemicznego lub pandemicznego, opóźnienia dostawców, a także zjawiska lokalne, takie jak pożary czy katastrofy drogowe.
3. W przypadku wystąpienia siły wyższej Sprzedawca ma prawo do:

  • zmiany terminu dostawy towarów,
  • odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 90 dni od pierwszego dnia opóźnienia w realizacji zamówienia wynikającego z siły wyższej.

4. Jeśli realizacja zamówienia zostanie opóźniona z przyczyn związanych z siłą wyższą, Sprzedawca poinformuje Klienta o konieczności przesunięcia terminu dostawy niezwłocznie po uzyskaniu informacji o takim zdarzeniu.
5. Klient nie ma prawa odstąpić od umowy, a odpowiedzialność odszkodowawcza Sprzedawcy za niewykonanie lub nieterminowe wykonanie Umowy na skutek siły wyższej jest wyłączona.

§ 10

Ochrona danych osobowych

1. Administratorem danych osobowych Klienta przetwarzanych w związku ze sprzedażą towarów jest Sprzedawca. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych Klienta znajdują się w klauzuli informacyjnej dostępnej na stronie respol.pl/ochrona-danych-osobowych.
2. Dane osobowe Klienta są przetwarzane w celu realizacji Umowy sprzedaży zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz postanowieniami niniejszych Ogólnych Warunków Współpracy.
3. Sprzedawca udostępnia dane osobowe Klienta podmiotom zaangażowanym w proces dostarczania zamówionych towarów, w zakresie niezbędnym do realizacji zamówienia.
4. Klientowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich poprawiania oraz usunięcia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa o ochronie danych osobowych.
5. Podanie danych osobowych przez Klienta jest dobrowolne, jednak niezbędne do realizacji Umowy sprzedaży.

§ 11

Postanowienia końcowe

1. Klient gwarantuje, że zarówno on, grupa kapitałowa, do której należy, jednostka stowarzyszona, podwykonawca, a także członkowie zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej, prokurenci, wspólnicy lub akcjonariusze oraz beneficjenci rzeczywiści tych podmiotów nie podlegają żadnym sankcjom gospodarczym, handlowym lub finansowym ani innym ograniczeniom handlowym nałożonym lub egzekwowanym przez Organizację Narodów Zjednoczonych, Unię Europejską, Stany Zjednoczone Ameryki lub Wielką Brytanię.
2. Klient zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić Sprzedawcę, jeśli dowie się, że naruszył gwarancje wskazane w ust. 1 lub poweźmie informację, że nie jest już w stanie ich przestrzegać.
3. W przypadku, gdy Klient naruszy którekolwiek z gwarancji wskazanych w niniejszym paragrafie lub nie będzie w stanie dalej ich przestrzegać, Sprzedawca ma prawo do:

  • rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym,
  • powstrzymania się od wypełniania swoich zobowiązań wynikających z umowy bez żadnych konsekwencji dla Sprzedawcy.

4. Klient zwolni Sprzedawcę z odpowiedzialności za wszelkie szkody poniesione przez Sprzedawcę w wyniku naruszenia przez Klienta gwarancji wskazanych w niniejszym paragrafie.
5. Miejscem wykonywania wszelkich zobowiązań Klienta jest siedziba Sprzedawcy.
6. W sprawach nieuregulowanych w Umowach handlowych i OWW stosuje się odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego.
7. Wszelkie spory wynikające z współpracy między Stronami rozstrzygać będą sądy właściwe dla siedziby Sprzedawcy.
8. Niniejsze OWW wchodzą w życie z dniem ich opublikowania i mają zastosowanie do wszystkich umów zawartych po tej dacie.

Data publikacji: 21.01.2025.